Kleding

Tijdens opkomsten wordt ervan uit gegaan dat een lid een ScoutFit aan heeft. Een ScoutFit laat zien dat iedereen gelijkwaardig is, ongeacht rang of stand, religie of huidskleur. De ScoutFit neemt eventuele door kleding zichtbare verschillen weg.

Een uniform (nieuw) kost € 33,50. Deze kan je zelf bestellen bij de ScoutShop of neem contact op met Diana Kroeze. Zij verzamelt alle bestellingen zodat de verzendkosten verdeeld kunnen worden over alle bestellingen.

Hoe zit het nou precies met de kleding?

Als je lid bent van Scouting, krijg je ook echte Scoutingkleding. Die kleding heet een Scoutfit. Je kunt de Scoutfit blouse dragen, maar een Scoutfit kan ook bestaan uit een Scouting IJsselgroep-polo. Bij het openen en sluiten dragen wij doorgaans een Scoutfit blouse, tijdens de warme dagen is het (vaak) ook genoeg een polo te dragen.

Als je geinstalleerd bent, dan draag je een de groepsdas. Het voordeel hiervan is dat we als scouts beter herkenbaar zijn. Installeren vindt meestal plaats rond Sint Jorisdag op 23 april. Tijdens je installatie krijg je nog een paar andere insignes: het naambandje, een regioteken (Scouting Achterhoek), het speltakteken en de Franse lelie.

Daarnaast kun je nog andere insignes verzinnen, zoals vaardigheidsinsignes en funbadges. De aangewezen plek is hiervoor jouw linkermouw. Zorg ervoor dat je blouse niet te vol wordt, er worden geen badges op de rug of iets dergelijks geplaatst. Sommige scouts kiezen er ook voor deze badges op bijvoorbeeld een kampvuurdeken te bewaren.

Kledinglijn Scouting IJsselgroep

Speciaal voor de warme en koude periode heeft Scouting IJsselgroep een aparte kledinglijn. Deze bestaat uit een polo voor tijdens warme dagen en een vest voor tijdens koude dagen. Check deze pagina voor de IJsselgroep kledinglijn.

Groepsdas, insignes en installatietekens

Als een lid is geïnstalleerd mag hij/zij een das dragen. De installatie is meestal 4 tot 6 maanden na aanvang van het lidmaatschap. Met een das ben je als IJsselgroeper herkenbaar. Iedere scoutinggroep heeft zijn eigen das, welke gekenmerkt door verschillende kleuren en patronen. De das van Scouting IJsselgroep is blauw met geel, naar de kleuren van het wapen van Gorssel.

Een das en alle bijbehorende installatietekens worden door de (bege)leiding geregeld. Voor de das en insignes wordt een extra bijdrage gevraagd. Scouting IJsselgroep kent vier installatietekens, inclusief de volgende plaatsingen:

• Naambandje Scouting IJsselgroep (rechterarm)
  • Regiobadge Scouting Achterhoek (rechterarm, onder naambandje)
  • Speltakteken welpen, scouts, explorers, roverscouts (midden op rechter borstzak)
  • Installatieteken Franse Lelie (midden op linker borstzak

Andere insignes

Tijdens jouw scoutingperiode kun je andere insignes verdienen. Bijvoorbeeld omdat je een nieuwe vaardigheid hebt geleerd, of als herinnering aan een kamp. Deze plaats je doorgaans op je rechter mouw. Daarnaast bestaan er nog vlaggetjes. Ga je op kamp buiten de regio of naar het buitenland, of buiten Europa?

Dan mag je een Nederlands, Achterhoeks, Europees of Gelders vlaggetje vlak boven je rechter borstzak maken. Zo kan iedereen herkennen waar jij vandaan komt! De vlaggetjes bestel je zelf via de ScoutShop of via Diana Kroeze.

Wat doe ik met m'n oude insignes?

Vlieg je binnenkort over naar een andere speltak en weet je niet wat je met je oude insignes moet doen? Wij weten dat wel: niet weggooien en goed bewaren! Op dit moment hecht je waarschijnlijk geen waarde meer aan je insignes. Over een paar jaar (als je nog veel meer andere insignes hebt die niet meer op ScoutFit horen) kan je ze mooi op een tas of kampvuurdeken (laten) maken. Hieronder voorbeelden van leden van onze eigen groep.