De roverscoutsperiode is de laatste periode die een scout als jeugdlid bij Scouting doorbrengt. Vanaf 21 jaar is een scout namelijk geen jeugdlid meer. In deze laatste leeftijdsgroep hebben roverscouts geen begeleiding meer en bedenken ze zelf wat ze bij Scouting willen doen. Het gebruik van activiteitengebieden (verzamelingen van activiteiten die qua onderwerp bij elkaar horen) zorgt voor variatie in het programma. Je onderneemt enorm veel met je stam, in zowel binnen- als buitenland.

Proloog

De proloog begint met het overvliegen van de explorers en duurt tot en met de installatie (drie tot zes maanden). Je maakt kennis met de stam, het roverscoutsprogramma en je kiest je eigen uitdagingen. Tijdens de installatie presenteer je je uitdagingen en verzorg je een Powwow.

Traject

Dit is de langste fase van het roverscoutsprogramma. Hierin ben je actief bezig met het programma en je uitdagingen. In deze periode beleef je de kern van het roverscoutsprogramma door samen met je medestamleden leuke en uitdagende activiteiten te doen.

Proloog

In deze fase ben je een van de ‘seniors’ binnen je stam en kun je je medestamleden met raad en daad bijstaan. Je vervult misschien wel een bestuursfunctie binnen je stam en daarnaast bereid je je voor op de eindceremonie: de Partenza.

Uitdagingen

De Uitdaging is een onderdeel van de ontwikkeling van de Roverscout. Iedere Roverscout kiest in zijn proloog drie uitdagingen, waar deze mee aan de slag gaat tijdens zijn traject.

Samen met je mentor (coach, adviseur of een senior roverscouts) kies je drie uitdagingen die je de komende jaren wilt waarmaken. Tijdens je installatie presenteer je deze uitdagingen aan de stam. Je doet een uitdaging voor elk van de onderstaande categorieën:

1. Iets ‘typisch’ Scouting: de keuze bestaat uit de activiteitengebieden Uitdagende Scoutingtechnieken, Sport & Spel en Buitenleven. Denk bijvoorbeeld aan samen een weekend overnachten in een zelfgebouwde boomhut drie meter boven de grond, zonder beneden te komen.
  2. Iets ‘serieus’: waarmee hij/zij zijn/haar steentje bijdraagt aan de wereld om zich heen: de keuze bestaat uit (een combinatie van) de activiteitengebieden Veilig & Gezond, Samenleving en Internationaal. Doe bijvoorbeeld een aantal weken vrijwilligerswerk voor een ontwikkelingsorganisatie.
  3. Iets persoonlijks wat goed bij de Roverscout past: hiervoor maakt deze een keuze uit de activiteitengebieden Expressie en Identiteit. Voorbeeld: overwin je hoogtevrees door binnen drie jaar een parachutesprong boven de Wadden te maken.

Tenminste één van bovenstaande uitdagingen vindt plaats in het buitenland.

Roverscoutsbegeleiding