Kersthike 2019

Vrijdag 20 december

Het is vrijdagavond 20 december als er zo’n 30 explorers (leeftijdsgroep 15 t/m 18 jaar) en één roverscout binnendruppelen op station Olst. Van hieruit gaat de Kersthike georganiseerd door Scouting IJsselgroep uit Gorssel van start! Direct na “binnenkomst” krijgen de deelnemende teams hun eerste routetechniek overhandigd (vlieglijn i.c.m. topografische kaart) welke ze naar hun eerste post kan leiden. Gelukkig is de techniek niet al te ingewikkeld waardoor de meeste teams op tijd aankomen bij de eerste post. Hier worden ze “verwelkomd” door een Chileense soldaat. “Melden bij de commandant!” is de enige mededeling die de explorers te horen krijgen. Eénmaal binnen in de commandobunker (onderdeel uitmakende van de IJssellinie) worden ze eerst goed toegesproken door de commandant, waarna ze hun tweede routetechniek te zien krijgen. Met behulp van een prisma en laserlicht wordt hun eindlocatie van de avond geprojecteerd op de wand van de bunker.

Rond half 11 komt het eerste team aan bij Scouting Steyn waar ze zich moeten melden bij de organisatie. Daarna mogen ze hun tentje opzetten en nog even relaxen bij het kampvuur. Velen kiezen ervoor om het niet al te laat te maken, verstandig, want morgen staat er een pittige hike op het programma! Geheel volgens planning komt het laatste team even na middernacht binnenlopen.

Zaterdag 21 december

Zaterdag is het alweer vroeg dag! Het programma begint met een gezamenlijk maar simpel ontbijt. Rond 09.00 uur komen de welpen en scouts van de IJsselgroep de groep vergezellen. Na de officiële opening van de Kersthike, waarbij de welpen hun vlag hijsen, mogen de explorers en de roverscout hun tentje in gaan pakken, want het is verre van zeker dat zij komende nacht opnieuw in Diepenveen slapen! Na de opening krijgen de teams (in totaal 10) de routetechniek uitgedeeld voor het eerste deel van hun hike. De welpen krijgen een routetechniek bestaande uit een lang touw met daaraan snoepjes. Een geel snoepje staat voor linksaf, een oranje voor rechtsaf en een groene voor rechtdoor. Je zou zeggen voor de welpen een moeilijke opgave om de route compleet te houden, maar na ongeveer 5km kwamen de welpen netjes aan op de eerste post!

De eerste post bestaat uit een kimspel waarbij de welpen verschillende geuren moeten raden. Zo hangt er bijv. allesreiniger, kerrie, ui en azijn aan de waslijn. Na een korte pauze wordt de hike vervolgd. Het tweede deel van de hike bestaat uit een bolletje-pijltje route. Ook dit deel van de route verloopt prima en zo was het eerste team geheel op schema op post 2 waar genoten wordt van een broodje knakworst.

Ondertussen lopen de scouts, explorers en de roverscout een extra “lus” aan de route waarbij ze een tweetal posten tegenkomen. De eerste post bestaat uit een Indianenburg waarbij de scouts, explorers en de roverscout droog aan de overzijde moeten zien te komen. Gelukkig haalt er niemand een nat pak en kan iedereen door naar de volgende post! Toch komt niet iedereen helemaal droog over, want een welp presteert het om een sloot in te glijden! Gelukkig gaat hij er niet verder in dan tot zijn knieën… Bij de tweede post moeten er zoveel mogelijk “vissen” gevangen worden.

Het laatste deel van de welpenroute wordt gelopen met behulp van een oleaat. Het is nu wel goed te merken dat er een aantal welpen vermoeid beginnen te raken. Rond 15.00 uur bereikt het eerste groepje welpen moe maar voldaan het clubgebouw van Scouting Steyn. Rond 17.00 uur heeft ook het tweede groepje welpen de hike uitgelopen! Na een goed bord macaroni bereidt door de speciaal hiervoor ingevlogen kookstaf is het hoog tijd voor een rustmoment. De scouts, explorers en de roverscouts bereiden ondertussen een hikebom op het kampvuur. Een welkom maaltijd, want ze hebben er een beste hike op zitten!

’s Avonds wordt er door de oudste welpen een smokkelspel gespeeld en McMallows gebakken boven het kampvuur. De andere speltakken spelen nog een heuse kerstquiz en zo zit de tweede dag er alweer op! De explorers en de roverscouts hebben inmiddels hun tentje weer opgebouwd zodat ze niet onder de sterren hoeven te slapen!

Zondag 22 december

’s Ochtends eerst maar eens alle slaapspullen opruimen, afwassen en ontbijten. Hierna is er voor de welpen nog tijd voor een potje boombal. Rond 11.00 uur wordt er met alle speltakken afgesloten bij de vlaggenmast en krijgen de welpen en scouts de prijzen uitgereikt. Het blijkt dat zowel de welpen- als de scoutsteams gelijk zijn geëindigd!

Na de sluiting is de Kersthike voor de explorers en de roverscout nog niet voorbij, want de laatste routetechniek leidt hun naar het eindpunt: station Colmschate. Binnen 3 kwartier komen hier alle teams binnen en kan de balans opgemaakt worden. De Kerstkoala’s van Scouting Jan van Riebeeck blijken aan het langste eind te trekken en winnen de felbegeerde prijs!

De Kersthike bleek een schot in de roos en was een prachtig mooie afsluiter van 2019! De afstanden gelopen door de verschillende speltakken kunnen stuk-voor-stuk gezien worden als een prestatie van formaat! De welpen liepen 12,5km, de scouts zo’n 20km en de explorers en de roverscout liepen bij elkaar een goeie 50km! De IJsselgroep kijkt terug op een supergeslaagde jubileumactiviteit!