Scouting genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede

De wereldorganisaties van Scouting zijn genomineerd voor de Nobelprijs voor de Vrede 2021 voor hun wereldwijde bijdrage aan vrede en dialoog. Solveig Schytz, Noors liberaal parlementslid, draagt de twee bewegingen voor als ‘sterke spelers in vredesopbouw’. “Hun methode stelt al meer dan een eeuw honderden miljoenen jongeren in staat om, in hun lokale gemeenschap en ver daarbuiten, bij te dragen aan een duurzame cultuur van solidariteit en dialoog“, zo stelt zij. Ook Scouting Nederland hanteert deze methode en zet actief in op bewustwording rond het thema vrede.

De World Organization of Scout Movement (WOSM) en de World Association of Girl Guides and Girl Scouts (WAGGGS) zijn de officiële wereldorganisaties met samen 64 miljoen leden in 219 landen. Beide organisaties werken tijdens de huidige pandemie ook systematisch samen met de World Health Organization (WHO) en de Verenigde Naties (VN). Scouting Nederland is trots om deel uit te maken van deze wereldwijde Scoutingbeweging.

Ontwikkeling van kinderen en jongeren

Ook in Nederland draagt Scouting haar steentje bij aan de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Dit doet de organisatie onder andere door kinderen te leren samen te werken, verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en hun omgeving en zelfstandig te worden. Deze social skills worden aangeleerd binnen de meer dan 1.000 Scoutinggroepen in Nederland, maar ook in het groot op wereldniveau, bijvoorbeeld tijdens de vierjaarlijkse World Scout Jamboree, waarbij 40.000 scouts van over de hele wereld samenkomen om te leren van elkaars cultuur. Ook levert Scouting Nederland een concrete bijdrage aan bewustwording op het thema vrede. Bijvoorbeeld met de herdenkingen op 4 mei en viering van Bevrijdingsdag op 5 mei en het doorgeven van het Vredeslicht tussen kerst en oud en nieuw.

Verbinding

Schytz draagt beide bewegingen voor als ‘sterke spelers in vredesopbouw’. “Scouting verbindt wereldwijd jongens en meiden uit verschillende culturen, religies en achtergronden. Tolerantie en respect, zelfstandigheid, hulpvaardigheid en zorg voor de natuur zijn er gedeelde samenlevingswaarden”, verklaart ze.

Het is geen toeval dat de organisaties tijdens de pandemie worden genomineerd. “In deze tijd hebben we positieve, sociaal bewogen krachten zoals scouts nodig, als tegenstroom voor egoïsme of nationalisme”, weet Schytz.