Scouting IJsselgroep viert Sint Jorisdag

Scouting IJsselgroep vierde op zaterdag 23 april Sint Jorisdag. De dag staat in het teken van Sint Joris (beschermheilige van Scouting), waar het onderscheid tussen goed en kwaad wordt gemaakt. Traditioneel begint de dag op de begraafplaats, gevolgd door spel bij het zandgat, om te eindigen bij het kampvuur met een aantal officiële momenten en veel gezelligheid.

Aan het begin van de middag vertrokken alle leden op de fiets naar de begraafplaats in Gorssel. Hier staan de graven van 30 geallieerden en een aantal gesneuvelde gijzelaars. Ten tijde van de Tweede Wereldoorlog verdreven zij het kwaad. Als blijk van waardering worden bij alle graven tulpen geplaatst. Ook hier wordt de link met Sint Joris gelegd. Waar Sint Joris de draak versloeg, versloegen de geallieerden een ander kwaad. De tulpen symboliseren de druppels bloed die Sint Joris na zijn gevecht met de draak verloor.

Na het officiële gedeelte werd een spel gespeeld bij het zandgat. Jeugdleden trokken in teams tegen elkaar ten strijden in verschillende teamspellen. Door touwtrekken, spijkerslaan, estafette race en joker zoeken konden punten verdiend worden. Met aan het einde een welverdiend ijsje!

‘s Avonds werd in het bijzijn van ongeveer honderd gasten het kampvuur ontstoken. Traditioneel is dit het moment om nieuwe leden te installeren. Zij ontvangen de blauw-gele groepsdas, waarna zij zichzelf ook ‘IJsselgroeper’ mogen noemen. Tijdens het Sint Joriskampvuur wordt daarnaast het Sint Jorisverhaal verteld en werden enkele insignes uitgereikt. Enkele welpen hebben het insigne ‘leiding voor één dag’ en ‘EHBO’ verdiend. Ook de scouts kregen een flink applaus van het publiek, omdat zij twee weken geleden een derde plaats behaalden tijdens de Scouting Wedstrijden in Vorden.

Huldigingen

Tijdens het kampvuur vonden ook enkele officiële uitreikingen plaats. De afgelopen jaren waren er door corona weinig momenten om huldigingen te houden. Er moest dus wat ingehaald worden. Kjell de Gooijer, Sandra Meijerink, Dave Schonewille en Tristan de Boer ontvingen een Gouden Vos en Dennis Veeneman, Rudy Brummelman en Bert-Jan Hissink ontvingen een Gouden Oehoe. De Gouden Vos en de Gouden Oehoe zijn waarderingstekens uitgereikt door Scouting Nederland, als blijk van jarenlange inzet van vrijwilligers op zowel lokaal als landelijk niveau.

Daarnaast ontvingen enkele leden een lustrumteken. Dennis Veeneman en Mark Walgemoed ontvingen het lustrumteken voor respectievelijk 25 en 30 jaar lidmaatschap van de vereniging. Daarnaast ontvingen voorzitter Niels Meijerink en penningmeester Marianne Straver een lustrumteken voor 40 jaar lidmaatschap bij Scouting.