Sint Jorisdag 2021

In de agenda van Scouting IJsselgroep Gorssel staat 23 april elk jaar met een vette markeerstift omcirkeld! En dat is uiteraard niet zomaar; het is de naamdag van St. Joris! Traditiegetrouw wordt rond deze datum St. Jorisdag gevierd bij de Scoutinggroep. Een dag welke in het teken staat van goed en kwaad. Net als voorgaande jaren werden rode tulpen gelegd bij de oorlogsgraven op de Gorsselse begraafplaats en de diverse oorlogsmonumenten in de regio. Ditmaal een extra bijzondere editie, niet alleen vanwege corona, maar ook omdat er voor het eerst in de geschiedenis van de Scoutinggroep ook meisjes mee konden doen!

Nieuw hoofdstuk voor Scouting IJsselgroep

Sinds de oprichting van de IJsselgroep in september 1945 konden alleen jongens lid worden van de groep. Een destijds normale gang van zaken. Door een veranderende maatschappij en een steeds sterkere vraag vanuit ouders “of hun dochter niet lid kon worden van de IJsselgroep” is 6 maart jl. door de groepsraad (leiding, bestuur, oudervertegenwoordiging en kaderleden) unaniem besloten om per St. Jorisdag 2021 “gemengd” te gaan draaien. Dat betekent dat vanaf heden ook meisjes lid kunnen worden van de IJsselgroep! Een aantal meisjes lieten zich dit geen twee keer zeggen; zij deden al gezellig mee! Op deze manier kan nog beter voorzien worden in één van de drie kernwaarden van de groep: vriendschap!

Scouts eren St. Jorissen

Helaas geen traditioneel St. Jorisdag-programma dit jaar, maar de IJsselgroepers laten zich natuurlijk niet zomaar uit het veld slaan. De explorers (15 t/m 18 jaar) begonnen ’s ochtends al op tijd met het maken van bloemstukken voor de diverse oorlogsmonumenten in de regio. Uiteraard werden er ook rode tulpen gebruikt. Daarna was het de beurt aan de welpen (7 t/m 11 jaar). Ook zij konden helaas niet naar de begraafplaats om hier een rode tulp te leggen. Zij maakten Happy Stones welke aan het einde van de middag door de leiding bij de oorlogsgraven werden gelegd. Verder maakten zij vuur op primitieve wijze (met behulp van zonkracht en firesteel). Na de welpen hadden de scouts (11 t/m 15 jaar) hun St. Jorisprogramma. Zij deden een tof bosspel en tijdens de drinkpauze werd het verhaal verteld van de Halifax bommenwerper welke tegenover het Scoutingterrein (nabij Huize Amelte) in de Tweede Wereldoorlog is gecrasht. De roverscouts (18 t/m 21 jaar) sloten het St. Jorisprogramma af met het uitbeelden van het St. Jorisverhaal met behulp van spekjes en satéprikkers.

Rode draad

Normaal gesproken wordt St. Jorisdag gevierd in de vorm van een groepsprogramma waaraan alle leeftijdsgroepen tegelijkertijd meedoen. Vanwege de corona-maatregelen was dit niet mogelijk. Om toch onderlinge verbondenheid te creëren waren er een aantal activiteiten opgezet welke als Rode Draad door het programma liepen. Zo werden er bij elke leeftijdsgroep leden geïnstalleerd (nu horen ze er echt bij), werden de gevallen helden geëerd welke hun leven gaven voor onze vrijheid (zij bestreden voor ons het kwaad) en met als klap op de vuurpijl konden alle leden van een – speciaal voor dit moment opgezette – kabelbaan af! Elk lid ging naar huis met een goodiebag vol lekkers. Via Youtube konden zij ’s avonds onder het genot van al dit lekkers luisteren naar het St. Jorisverhaal. Ondanks de lastige omstandigheden werd het voor Scouting IJsselgroep een memorabele dag!