Sint Jorisdag bij Scouting IJsselgroep: Eerbetoon, Spel en Waardering

Gorssel, 22 april 2023 – Scouting IJsselgroep heeft op 22 april een gedenkwaardige Sint Jorisdag gevierd. De dag staat in het teken van de beschermheilige van Scouting, Sint Joris, die de draak versloeg en hiermee het kwaad verdreef. De dag begon ’s middags met een bezoek aan de begraafplaats om tulpen te leggen voor ‘onze Sint Jorissen’, geallieerden die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn gevallen. De tulp vormt hierbij het symbool voor de overwinning van het goede van het kwade.

Na het bezoek aan de begraafplaats werd er op de Gorsselse heide een middagspel gespeeld, waarbij verschillende spelletjes gespeeld konden worden, waaronder Sint Joris-Memory, papieren vliegtuigjes vouwen en zover mogelijk laten vliegen, een quiz genaamd “ren-je-rot” en “eerste hulp bij drakenongevallen”. Leden konden ook het Sint Jorisverhaal . Zo kreeg de draak pepermuntjes (tegen zijn slechte adem) en reed Joris op een konijn in plaats van paard.

De festiviteiten werden voortgezet op het eigen terrein van Scouting IJsselgroep, waar de leden genoten van een heerlijke maaltijd van chili con carne. De dag werd afgesloten met een sfeervol kampvuur. Helaas viel het kampvuur in het water door een regenbui, maar gelukkig kon het feest binnen worden voortgezet. Nieuwe leden werden tijdens deze ceremonie geïnstalleerd en ontvingen de blauw-gele das, wat hen officieel onderdeel maakt van de Scouting IJsselgroep. In totaal werden 8 welpen, 10 scouts, 3 explorers, 3 roverscouts en 2 kaderleden geïnstalleerd.

Bijzondere waardering

Tijdens het kampvuur werd er bijzondere aandacht geschonken aan Marianne Straver, penningmeester bij de vereniging, die het waarderingsteken het Gouden Edelhert ontving uit handen van Eefje Smeulders, bestuurslid van Scouting Nederland.
Marianne Straver heeft in haar jaren bij Scouting een indrukwekkend CV opgebouwd met 63 (historische) functies binnen diverse Scoutingorganisaties en verschillende landelijke en internationale organisatieonderdelen. Haar betrokkenheid bij de Wereld Jamboree in Japan en de VS en haar inzet voor het Nawaka zijn slechts enkele voorbeelden van haar toewijding aan Scouting.

Ook haar inspanningen om de vereniging toekomstbestendig te maken en haar rol als vraagbaak en klankbord bij het oplossen van conflictsituaties binnen Scouting zijn noemenswaardig.