Scouting IJsselgroep gaat samen met twaalfduizend andere scouts Coronaproof op Wereldreis en behaalt 47ste plaats

Vanwege de reisbeperkingen is een échte wereldreis niet mogelijk, maar daar laten 12.000 scouts zich niet door tegenhouden. Zij gaan aankomende zaterdag digitaal op wereldreis tijdens het spel iScout. Ruim 600 scoutinggroepen uit 25 landen doen mee aan het in Nederland ontwikkelde spel. Scouting IJsselgroep speelt dit jaar voor de eerste keer mee en behaalde hier mee de 47ste plaats. In totaal deden 639 teams mee.

iScout bestaat uit twee delen: scouts voeren verrassende en creatieve Doe-opdrachten uit zoals het bakken van vierkante donuts of het verzamelen van studieboeken waarvan de kaft overeenkomsten heeft met de outfit van een bekende zangeres. Van deze opdrachten maken de teams foto’s of filmpjes. Voor elke goed uitgevoerde opdracht krijgen de teams punten waarmee ze Reisvragen kunnen kopen om online te beantwoorden. Het antwoord op deze Reisvragen is steeds een plek ergens op de wereld. Bijvoorbeeld: waar staat het hoogste van hout gemaakte gebouw? Het team dat de meeste Reisvragen weet te beantwoorden en daarmee dus de meeste plaatsen op de wereld bezoekt, wint het spel.

Op reis vanuit de woonkamer

De IJsselgroep speelt met ongeveer 20 scouts mee. Niet vanuit het clubhuis, maar iedereen speelde mee vanuit zijn of haar eigen woonkamer. De organisatie van het spel heeft eerder deze week een inpaklijst gepubliceerd met spullen die de scouts klaar moeten hebben liggen om de Doe-opdrachten goed te kunnen uitvoeren. Bij een van de opdrachten moesten we een vakantiefoto maken met een “wild dier”. Hij moet natuurlijk wel een beetje echt lijken. De foto moest een echt lijkende safarifoto, maar via een “backstage” kon je aantonen dat het eigenlijk allemaal nep was. Bij een andere opdracht werd een tent, voorzien van slaapzak, matje en gamesysteem in de woonkamer geplaatst. Dit alles stond garant voor een enorme bende in de woonkamer!

Om de boel een beetje op fleuren gaan we bellenblazen! Maar dan zonder bellenblaas van de speelgoedwinkel, maar met shampoo.

Recordaantal deelnemers

Het spel wordt georganiseerd door een aantal vrienden. Ze organiseren het spel al voor de twaalfde keer en ondanks Corona zijn er dit jaar meer deelnemers dan ooit. Er doen ongeveer 12.000 scouts mee uit onder andere Bolivia, Japan en veel Europese landen. Organisator Niels Mulder: “het is heel bijzonder dat de zo veel scouts op deze manier toch bij elkaar kunnen krijgen. De Europeanen spelen het spel op zaterdagavond van 19:00 tot 23:00 uur. Dat betekent dat de Japanners om 3 uur ‘s nachts beginnen”.`

Ode aan Daft Punk

De IJsselgroep behaalde dus een 47ste plek. In totaal deden 639 andere groepen mee. Niet slecht voor een eerste keer. Een geslaagde activiteit dus, hopelijk kunnen we volgend jaar weer fysiek meedoen!