World Jamboree 2011 – Jasper

Voor deze website heb ik Jasper geïnterviewd. Jasper is lid van Scouting IJsselgroep sinds 2002.

Jasper is 27 jaar oud en was 16 jaar toen hij in 2011 meeging naar de Word Jamboree in Zweden.  Als 14-jarige fanatieke scout had hij er over gehoord en reislustig als hij is wilde hij daar naar toe: ,,Met 40.000 kinderen op een scoutingterrein leek mij wel wat“. Zijn ouders (geen scoutingverleden) vonden dit oké, alleen hij moest het geld zelf bij elkaar verdienen. En dat is hem gelukt! Hij vertelt verder over de voorbereidingen. Drie keer een kamp met deelnemers van zijn groep (40 kinderen) en één keer een groot kamp met alle Nederlandse deelnemers. Dat alleen al was een feest.

ABNORMAAL GEWELDIG. Een ervaring die blijft me altijd bij. Als 16 jarig jochie sta je daar, in je eentje tegenover de rest van de wereld met, een soort van, familie die je zelf hebt opgebouwd. Een groot feest, een hele week lang.

Maar het is best spannend, er waren twee gezichten bij die hij wel eens tegenkwam bij scouting wedstrijden maar verder kende hij niemand.

Hij zegt, in eerste instantie, niets geleerd te hebben tijdens het gesprek blijkt dat wel anders. Want als je daar bent dan leg je contact met de rest van de wereld. Je ziet andere culturen, andere gebruiken want “de hele wereld is daar”. Ook vroeg ik hem wat ze op zo’n kamp doen. Dat bleek ook een moeilijke vraag (het is natuurlijk ook al meer dan 10 jaar geleden). Jasper vertelt over de dag activiteiten en dat de groepen worden gemixt zodat je met buitenlanders weer één team gaan vormen. En vooral veel teambuilding activiteiten. Ook vroeg ik wat hij het lastigste vond van de hele Jamboree: ,,naar huis gaan, ABSOLUUT”.

Kampeerterrein World Jamboree 2011 in Zweden

Mocht Jasper ooit vader worden dan gaan zijn kinderen sowieso op scouting en hij gaat er zijn uiterste best voor doen om ze naar de Word Jamboree te krijgen.

Met andere woorden: Voor Jasper, en waarschijnlijk alle scouts die naar zo’n groot kamp geweest zijn, een onvergetelijke ervaring die hem een rijker mens gemaakt hebben